U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Aangepaste yogalessen voor ouderen en/of bij medische klachten
Zwangerschapsyoga, kinderyoga, meditatie en bedrijvenyoga

 


Aangepaste yoga lessen voor ouderen en/of bij medische klachten


Yoga is goed voor iedereen, leeftijd speelt daarbij geen rol. Je kunt ook op elk moment in je leven besluiten ermee te beginnen. De verschillende lichaamshoudingen (asana's) worden door beginners anders uitgevoerd dan door gevorderden. Het gaat dan ook niet om competitie, maar om ieders persoonlijke ontwikkeling. De ademhalingsoefeningen (pranayama) behoeven in het algemeen minder aanpassing. Bij yoga zijn ademhaling en ontspanning sterk met elkaar verbonden en beiden belangrijk voor lichamelijke en geestelijke gezondheid. De lessen voor kinderen, zwangeren en de medische les zijn natuurlijk enigszins aangepast, en dat geldt ook voor de ouderenlessen.
Op oudere leeftijd kan het zijn dat men niet in staat is, of gewoon geen zin heeft om een langere yogales van anderhalf uur of meer te volgen. Speciaal voor deze mensen zijn er korte lessen van één uur per week, waarvan de kosten lager liggen. Er worden in deze lessen nagenoeg geen moeilijke of zeer inspannende oefeningen gedaan zoals kopstand, armbalans oefeningen of sterke achteroverbuigingen. Wel is er extra aandacht voor ontspannen, ademhaling en rustgevende vooroverbuigingen. Tevens wordt er gelet op het strekken van de ledematen om de bloedsomloop te stimuleren.
Om de oefeningen aan te passen tot ieders persoonlijke niveau zijn er diversen hulpmiddelen (props) zoals dekens, riemen, touwen aan de muur, banken, kisten, blokken, bogen, oogzakjes (voor de ontspanning, aan het eind van de les), stoelen, oefenmatten, etc.


Medische klachten kunnen van uiteenlopende aard zijn, zoals hoofd- nek-, schouder-, rug-, heup-, knie- of enkelklachten. Dit kan veroorzaakt zijn door verkeerde of overbelasting, ongelukken of na operaties. Ook psychische problemen kunnen hier een oorzaak in hebben, zoals stress, depressiviteit, etc. In de medische les worden de yoga-oefeningen aangepast op de individuele problemen, zodat de oefeningen (asana's) het meest effect hebben, zonder het lichaam te forceren. Spier- en gewrichtsklachten komen op oudere leeftijd veel voor, hier kunnen de oefening een verbetering in geven. Ook bij bloedsomloop-problemen is dit het geval, het beïnvloed ook hart, longen, nieren, lever, milt, darmen en uiteindelijk het hele lichaam. Een goede ademhaling, weten hoe je kunt ontspannen, beweging van het lichaam en juiste voedingswijze zijn de basis voor gezondheid. Yoga streeft naar balans zowel in lichaam als geest, om je energie beter te gebruiken. Ook als een lichaam al wat ouder is, vraagt het aandacht en verzorging, terwijl zware sporten te inspannend zijn. In dat geval kan yoga een mooi alternatief zijn.

 

 

Revitaliserende lessen

Revitaliserende lessen
Revitaliserende lessen Het kan ook zijn dat de algemene conditie of het energie niveau zo laag is dat er om die reden behoefte is tot het volgen van een daarop aangepaste les. Er kunnen verschillende redenen voor zijn, na een langdurige ziekte of bedlegerigheid of na een operatie. Er is speciaal voor zeer vermoeide mensen een aangepaste les waarin geen inspanning vereist wordt en de lichaamshoudingen vooral liggend worden gedaan met hulpmiddelen ter ondersteuning. Er worden ook wel zittende houdingen gedaan op een stoel, maar ook dan met minimale inspanning. Het accent ligt op het openen van de borstkast en het weer ruimte geven aan het hart en de longen. Op die manier worden de zuurstofopname en de bloedcirculatie gestimuleerd en wordt de energie weer opgeladen. De bloedvaten, de zenuwbanen en de energiekanaaltjes (nadi's) moeten een goede doorstroming krijgen, daarom wordt er zeker gelet op het recht in symmetrie zijn van het lichaam in de verschillende houdingen. De geest moet in het algemeen meer ontspannen en in deze les is er een sterk meditatief gehalte, en worden de ogen ook vaker gesloten.
Het ontspannen staat voorop.

 

Zwangerschapsyoga, kinderyoga en meditatie

Er is ook een mogelijkheid om les te volgen voor zwangeren. De zwangerschapsyoga (folder beschikbaar) wordt gegeven op beide locaties. Er wordt aandacht gegeven aan alle facetten van de zwangerschap en de bevalling, ondersteunt met yogaoefeningen, ademhalingsoefeningen, ontspanning en bewustwording.
Ook is er gelegenheid voor postnatale yoga, en ook deze wordt gegeven op beide locaties. Na een bevalling is het vrouwelijk lichaam vaak uit balans en heeft nog een lage energievoorraad. De hormoonhuis-houding moet weer opnieuw in evenwicht gebracht worden (ook afhankelijk van of men wel of niet borstvoeding geeft).
Een soort gelijke verandering maken vrouwen ook door tijdens de menopauze. De accenten van symptomen zijn anders, maar vaak kunnen dezelfde yogahoudingen zowel tijdens de postnatale als menopauze periode gedaan worden die helpend, revitaliserend en harmoniserend zijn.

Ook voor kinderyoga kunt u bij Iyengar Yoga Centrum Oosterhout en Breda terecht.Ook voor kinderyoga kunt u bij Iyengar Yoga Centrum Oosterhout en Breda terecht.Bij voldoende animo is er kinderyoga op maandagmiddag in Oosterhout. Lichamelijke beweging en een bezige aard zijn natuurlijk voor een kind. Lichaam en geest van een kind zijn nog volop in ontwikkeling en daarom is het van vitaal belang de bewegingsbehoefte te stimuleren. Stil zitten op scholen of in auto's of achter de TV en computer vragen om compensatie door ontspannen bewegen. Yoga kan dit bieden voor kinderen net als bij volwassenen.
Yoga bevordert de gezondheid, de ademhaling en de concentratie. Naast actief bezig zijn leert yoga ook ontspannen en geeft rust. In de lessen is geen competitie van toepassing. De lichaamsoefeningen (asana's) zullen licht en speels worden toegepast in de dynamische energiegevende kinderles. Het kind leert het lichaam kennen en wordt bewust van zijn adem en zal alert worden op het uit balans raken van het lichaam. Elk kind heeft zijn eigen problemen waar ook rekening mee wordt gehouden. Plezier in het oefenen is wat voorop staat.

Meditatie (folder beschikbaar) is op dinsdagavond ook in Oosterhout, en op woensdagavond in Breda. Als je gaat mediteren, stil gaat zitten, en bewust gaat worden van het hier en nu, brengt je dat weer terug bij jezelf, je ware Zelf, je ziel, een dieper innerlijk weten. Iemand die begint met mediteren moet eerst leren zich te concentreren en de gedachten leren beheersen. Hiervoor kunnen eenvoudige ademhalings- en visualisatie-oefeningen worden gebruikt. Ook het bewust worden van je omgeving kan je helpen rust te vinden, meditatie is een hulpbron bij de zoektocht naar zuiverheid van denken (dharma) en stilte.

 

Filosofie

 

"Treat each part of your body as if it were a jewel" B.K.S. Iyengar